منوی دسته بندی
تسویه حساب

سبد خرید شما خالی است.

دستکش یکبار مصرف مناسب

دستکش یکبار مصرف مناسب

Appropriate disposable gloves ما روزانه به طور مکرر از دست ها برای لمس اشیا و سطوح گوناگون استفاده می کنیم و به این ترتیب راهی هموار برای ورود انواع میکروب ها و آلودگی ها به بدن خود فراهم می آوریم. چه بسا با تماس دست آلوده با نقاط مخاط دار دار بدن مانند چشم، دهان و بینی باعثی هموارتر شدن این راه نیز شویم و به طور ناخودآگاه سلامتی خود را به خطر بیاندازیم. رویارویی با این مسئله به جنسیت، سن و سال و شغل خاصی مربوط نمی شود و همه ما در هر جایگاهی که هستیم و در هر حرفه ای که فعالیت می کنیم به نوعی با آن رو به رو هستیم؛ از یک خانه دار گرفته تا کارمندی که در یک محیط اداری کار می کند، پزشک یا پرستاری که در بیمارستان به خدمت رسانی به بیماران می پردازد، پاکبانی که به نظافت فضاهای عمومی مشغول است و تمامی فعالان در انواع مشاغل خدماتی، آموزشی، صنعتی و غیره. حال برای مقابله با این خطر همیشگی باید چه کرد؟ حفظ بهداشت دست ها راه حلی موثر برای حفظ سلامت حرفه ای و بلوک کردن یکی از شاهراه های نفوذ میکروب به بدن است. شیوع ویروس کرونا در ماه های اخیر اهمیت این موضوع را دو چندان می کند. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی استفاده از دست کش های یکبار مصرف یکی از پروتکل های بهداشتی است که برای حفظ سلامت خود در این ایام ملزم به رعایت آن هستیم. در ادامه مطلب به معرفی انواع دست کش های یکبار مصرف و کاربرد هریک می پردازیم.

انواع دستکش یکبار مصرف

امروزه انواع مختلفی از دستکش های یکبار مصرف تولید و روانه بازار می شوند. بهتر است دستکش یکبار مصرف را با توجه به هدف و منظوری که از استفاده از آن داریم خریداری کنیم. ۱. دستکش لاتکس: این نوع دستکش از لاستیک طبیعی ساخته شده که از درخت کائوچو تهیه می شود و در دو نوع پودری و غیر پودری در بازار موجود می باشد. نوع پودری آن برای سهولت در هنگام استفاده و دست کردن، به فراورده ای مبتنی بر آرد ذرت آغشته شده است. انعطاف پذیری و کشسانی بالا، فیکس شدن کامل روی دست و راحتی هنگام کار از ویژگی های بارز دستکش های لاتکس است. این دستکش سدی مقاوم در برابر انواع ویروس ها و باکتری ها ایجاد کرده و برای مصارف پزشکی، آزمایشگاهی، انجام معاینات دقیق و عمل های جراحی بسیار مناسب می باشد. نکته ای که هنگام خرید این نوع دستکش باید به آن توجه کرد عدم داشتن حساسیت به مواد لاتکس است. ۲. دستکش نیتریل: دستکش های یکبار مصرف نیتریل که عموما آن ها را با رنگ آبی می شناسیم از مواد و پلیمرهای مصنوعی بر پایه مونومرهای اکریل، نیتریل و بوتادین ساخته می شوند. این دستکش ها مقاومت خوبی در برابر انتقال ویروس ها داشته و در موارد پزشکی کاربرد دارند اما هنگام کار با مواد شیمیایی نیز می توان از آن ها استفاده کرد. استحکام و مقاومت بالا در برابر سوراخ و پارگی و همچنین عدم ایجاد آلرژی از مهم ترین خواص دستکش های نیتریل است. ۳. دستکش وینیل: دستکش های وینیل بر پایه مواد مصنوعی متشکل از کلرید پلی وینیل می باشند. این دستکش ها عمدتا برای مصارف عمومی و خانگی کاربرد داشته و به منظور حفظ بهداشت هنگام کار با مواد غذایی و شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند. هرچند ممکن است ببینیم گاهی افراد از دستکش وینیل برای محافظت در برابر ویروس ها استفاده می کنند، اما در واقع قدرت حفاظتی آن در مقابله با ویروس ها یک سوم دستکش های لاتکس و نیتریل است. این دستکش بی رنگ بوده، آلرژی زا نیست و برای مواردی که کار حساس و دقیقی در حال انجام نبوده و صرفا رعایت بهداشت مد نظر باشد مناسب است. ۴. دستکش نایلونی: دستکش های پلاستیکی یا نایلونی دارای کاربردهای عمومی و خانگی بوده و استفاده از آن زمانی مناسب است که امنیت و ایزوله بالایی مد نظر نبوده و محیط با ریسک پایین و کم خطر است. بنابراین این دستکش ها صرفا برای جلوگیری از آلودگی دست به ترکیبات شیمیایی و یا پیشگیری از انتقال میکروب به مواد غذایی استفاده می شوند. دستکش های نایلونی گزینه مناسبی برای محافظت دست در مقابل ویروس ها نیستند ولی می توان با آغشته کردن آن ها به اتانول قدرت حفاظتی آن ها را به طرز چشمگیری افزایش داد.

نکات بهداشتی در خصوص استفاده از دستکش های یکبار مصرف

  • همان طور که از نام این محصول پیداست، این دستکش ها فقط به منظور یک بار استفاده طراحی شده اند. از استفاده دو یا چند باره دستکش های یکبار مصرف جدا خودداری کنید چرا که در صورت استفاده مجدد کارایی خود را از دست خواهند داد.
  • توان حفاظتی دستکش های یکبار مصرف دائمی نبوده و محدود به چند ساعت می باشد. برای مثال طول عمر دستکش لاتکس حدودا ۱۶ ساعت و طول عمر دستکش نیتریل تقریبا ۸ ساعت می باشد. لذا از استفاده طولانی مدت این محصول بپرهیزید؛ در غیر این صورت در اثر تجمع عرق و رطوبت زیر دستکش محیط مناسبی برای رشد میکروب ها فراهم می شود.
  • اگرچه آغشته نمودن دستکش یکبار مصرف نایلونی به اتانول موجب تقویت و افزایش کارایی آن خواهد شد اما انجام این عمل بر روی سایر دستکش های یکبار مصرف نتیجه عکس داشته و موجب نفوذ رطوبت و آلودگی به درون آن ها خواهد شد. لذا در صورت تمایل به دوبل کردن توان حفاظتی دستکش های لاتکس، نیتریل و ونیل به جای استفاده از اتانول می توانید دو جفت دستکش را روی هم بپوشید.
  • پس از خارج کردن دستکش آن را فورا به سطل زباله انتقال داده و از رها کردن آن در محیط بپرهیزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *